Goriško hribovje ~ 403 m.n.m.

Otmarjeva pot - Gradiška Tura - C

Popis

Opravit údaje

Charakteristika

Via ferrata byla postavena v roce 2019 a je klasifikována jako velmi náročná horská stezka, pro lezení je nutné použít ferratové vybavení a helmu. V počáteční části, která dosáhne úrovně obtížnosti C, převis vyžaduje určitou sílu v rukou. Via ferrata je 450 metrů dlouhá a má výškový rozdíl 240 metrů.

Příjezd

Z Razdrta se vydáme rychlou cestou do Nové Gorice nebo z obrácené strany a sjeďte z Vipavy. Jeďte po silnici do Vipavy a Gradišče. Ve vesnici Gradišče uvidíte první horské značení, které sledujte až na větší parkoviště poblíž Campu Tura nad obcí Gradišče.

Nástup

Z parkoviště odbočíte k informační tabuli směrem k Gradiška Tura a Abram. Zpočátku půjdete po poměrně široké cestě lesem a brzy vás dovede na křižovatku na menší mýtině. Zde cesta Sv. Nikolaj odbočí a pokračujeme doleva směrem k Gradiška Tura.

Z křižovatky vás cesta rychle dovede k suti a pak se stočí doprava. Pokračujte po značené cestě a podle značek dále k Gradiška Tura. Po cestě uvidíte také značky směrem k ferratě. Stezka pak začíná trochu stoupat a čas od času se otevírají krásné výhledy na údolí Vipava. Cesta, která zde vede keři a nízkým lesem, vás vede k další značené křižovatce, kde se vlevo odbočí na Furlanova pot k Gradišce Tura.

Pokračujte doprava, kde vás vede značce na Gradiška Tura po stezce Otmar (Otmarjeva pot). Cesta pak sleduje mírně strmější svah, která je jištěná ocelovým lanem. Poté se dostanete k malebnému Oltaru.

Z Oltaru pokračujte po strmé stezce, která je místy zajištěna ocelí nebo klíny a brzy budete opět na křižovatce. Tady snažší Gradiška Tura odbočuje doleva a odbočte doprava směrem k Otmarské stezce (Otmarjeva pot). Po krátkém přechodu vás stezka přivede pod zeď, kde začíná ferrata.

Sestup

Po normální turistické stezce.

Zajímavosti

Do kruhového výletu se doporučuje spojit 2 ferraty (Furlanova pot a Otmarjeva pot), počínaje Furlanovou pot a od jeho horního křížení (mírný sestup - viz topo) směrem k začátku Otmarjeva pot.